Ars subtilior

Josep Pascual 05-06-2012

Cesena. Songs for popes, princes and mercenaries

Graindelavoix; Björn Schmelzer, dir.

Glossa, 2011

-Aquest CD recull la música d'un espectacle coreogràfic estrenat recentment a Avinyó, històrica cort papal de clara relació amb el repertori interpretat. En aquest sentit, el subtítol és prou explícit: Cançons per a papes, prínceps i mercenaris. El programa, articulat al voltant de l'ars subtilior, prové majoritàriament del còdex Chantilly, tot i que hi ha també una peça del còdex Mancini, una altra del còdex Torino i una melodia popular sèrbia. Aquest músiques de finals del segle XIV poden resultar exòtiques i alhora ens trobem amb elles amb una estranya familiaritat. Les interpretacions en subratllen el misteri, amb emissions vocals no sempre ortodoxes si ens guiem per la tradició "clàssica", alhora que reflecteixen amb una sorprenent fluïdesa tota la riquesa i complexitat rítmica i contrapuntística d'aquesta música tan especial, fascinant i sovint hipnòtica. Peces prou conegudes com Fumeux fume par fumée, que tot i la seva relativa celebritat sempre conserva el seu caràcter enigmàtic amb les seves audàcies contrapuntístiques - recordem que és una mostra primerenca de polifonia - i el seu ritme insòlit, ens semblen noves en la versió de Graindelavoix a les ordres de Björn Schmelzer. Seria difícil relacionar aquesta música amb l'edat mitjana, potser també ho seria amb l'època en què vivim i encara algú es decantaria per ubicar-la en plena avantguarda, però es tracta d'una música intemporal, atemporal. Les interpretacions accentuen aquest caràcter i encara ens costaria fins i tot dir si es tracta de música realment occidental. L'opció és arriscada i no hi ha cap versió de música medieval que s'assembli a aquesta. És una possibilitat entre moltes altres i, sens dubte, el treball interpretatiu ha estat precedit d'un estudi aprofundit d'abast musicològic. Hi haurà qui quedarà encisat davant aquest enregistrament mentre que hi haurà qui el trobarà detestable, mentre que altres poden quedar perplexos. En tot cas, es tracta d'una proposta interessant i agosarada alhora que una important aportació a la interpretació de la música medieval en general i de l'ars subtilior en particular. En tot cas, és un disc que no deixa indiferent i que cal escoltar amb atenció.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris. Fes el primer!

L'enquesta

Carregant...

Em critiques?

Fas un concert i t'agradaria que un dels nostres crítics vingués a escoltar-lo? Omple el formulari!