Concerts virtuosístics

Josep Pascual 11-03-2012

Concertos for violin & strings d'Andrea Zani

Alessandro Ciccolini, violí. Compagnia de' Musici

Panclassics, 2011

-Els quatre Concerti da chiesa d'Andrea Zani (1696-1757), el seu opus 2 publicat el 1729, ens arriba interpretat pel grup Compagnia de' Musici amb Alessandro Ciccolini com a violí solista en un enregistrament de 1998, fet aquest que ens fa creure que som davant d'una reedició. En tot cas, sigui benvinguda atès que és un repertori ben poc freqüent i te interès, el mateix que la interpretació, virtuosística en la part solista i lluminosa i vital en el conjunt, amb un continu imaginatiu i de gran riquesa tímbrica. Sovint podem pensar en Vivaldi en escoltar aquesta música i no és difícil apreciar aquesta influència no solament en determinats moments sinó també en el propi concepte de les obres i de la funció del solista i de l'orquestra - aquí reduïda a vuit components, fet que atorga gran transparència i claredat a la interpretació -. Zani coneixia perfectament el violí i les seves possibilitats com a instrument solista i així ens trobem amb la gama d'efectes virtuosístics habituals al segle XVIII no només a les obres de Vivaldi sinó també a les de Locatelli, Tartini i altres, compositors aquests amb els quals Zani té evidents punts en comú. També podem apreciar un melodisme i un lirisme als moments lents, sovint melancòlics, que un cop més ens remeten un cop més a Vivaldi, i el mateix diríem de determinats aspectes de l'escriptura orquestral. Tot i això, Zani, o si més no aquest op. 2, és més que un músic influït per Vivaldi i interessa per si mateix, especialment per la seva capacitat expressiva, fet aquest que trobem perfectament reflectit a la interpretació malgrat algun moment en què potser agrairíem una mica més de vehemència, tal vegada, però, pesa el perill de caure en un anacrònic "romanticisme" interpretatiu.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris. Fes el primer!

L'enquesta

Carregant...

Em critiques?

Fas un concert i t'agradaria que un dels nostres crítics vingués a escoltar-lo? Omple el formulari!