Del barroc al classicisme

Josep Pascual 22-05-2012

Six sonatas for two German Flutes and a Bass, de Nardini

Il Bell'Accordo Ensemble

La bottega discantica, 2007

-La bottega discantica és un segell molt apreciat ja des dels seus inicis el 1994 pels bons discòfils o, simplement, pels curiosos que saben que podran trobar coses sorprenents entre les seves referències. Enregistraments d'aquells primers anys, com algunes òperes de Nino Rota o una sorprenent transcripció per a orgue de concerts de Corelli, ens van captivar a molts. Des d'aleshores la presència del segell italià no ha estat constant en el nostre entorn i darrerament, gràcies a la distribució de Diverdi entre nosaltres, podem gaudir de les seves novetats sempre estimulants amb una certa normalitat. El CD que avui presentem se'ns ofereix amb el catàleg de 2007-2008 (!) i suposem que es deu tractar d'una reedició o que hi ha alguna altra raó que se'ns escapa. En tot cas, sigui benvingut atesa la poca quantitat d'obres de Pietro Nardini (1722-1703) disponibles en CD en aquests moments. Es tracta, com sovint passa en les edicions de La bottega discantica, d'una raresa ja que aquestes sonates són l'única obra pròpia per a flauta que Nardini va veure editada en vida. I aquest enregistrament és el primer amb instruments originals. Va a càrrec d'un grup de reconeguda solvència, els membres del qual, tret del violoncel·lista que se serveix d'un violoncel venecià de mitjan segle XVII, empren còpies actuals d'instruments d'època. Nardini se'ns apareix aquí com una figura de trànsit entre el barroc i el classicisme i els intèrprets semblen tenir-ho ben en compte en situar aquesta música en aquest punt just de confluència entre dos estils ben diferents tot i que un és conseqüència de l'altre. La melodia acompanyada barroca ja ens parla del classicisme en restar importància al contrapunt tot i que el contrapunt no arribà a estar mai absent al classicisme i és en aquest moment de trànsit on trobem figures fascinants com la de Nardini. Enregistraments com aquest no només fan justícia al llegat d'un compositor interessant sinó que ens il·lustren una mica més sobre un moment històrico-musical ben concret. Si a això afegim que les interpretacions  són excel·lents, som davant d'allò que anomenem un disc rodó.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris. Fes el primer!

L'enquesta

Carregant...

Em critiques?

Fas un concert i t'agradaria que un dels nostres crítics vingués a escoltar-lo? Omple el formulari!