Descobriment històric

Josep Pascual 15-03-2012

Stabat Mater i Salve Regina, de Manuel Pla i Josep Pla

Raquel Andueza, soprano; Pau Bordas, baix; Orquestra Barroca Catalana; Olivia Centurioni, dir.

La mà de Guido, 2011

-Els germans Pla - Joan, Josep i Manuel - visqueren entre les dècades de 1720 i 1760 i excel·liren com a instrumentistes i compositors. De fet, nodriren el seu repertori d'obres pròpies per al seu lluïment com a virtuosos, sobretot d'oboè, tot i que tocaven altres instruments. El seu llegat instrumental l'anem coneixent poc a poc des de fa alguns anys tot i que, de vegades, es fa difícil saber de qui dels tres són determinades obres. Això també passa en la seva música religiosa, amb atribucions incertes a Manuel i a Josep al costat d'altres obres que amb tota seguretat són d'un o de l'altre i, fins que no n'aparegui alguna que ens ho desmenteixi, cap de Joan. Aquest CD ens porta la totalitat de les obres religioses de Manuel i Josep, un repertori que va ser objecte d'una veritable resurrecció pels artífex d'aquest enregistrament ara fa un any. Els que assistírem al concert de Vic sabíem que érem davant de tot un esdeveniment i el resultats ens ho van confirmar. Ens trobàrem amb un reguitzell d'obres en la línia de Pergolesi, Jomelli i Scarlatti que, de vegades, tenen un cert regust popular més enllà de la utilització de la guitarra i de les castanyoles a les seguidilles que clouen el disc. Precisament, aquestes seguidilles ja havien estat interpretades i fins i tot enregistrades abans - l'única obra de totes les que conté aquest CD - per Victòria dels Àngels però ara assistim a la seva definitiva recuperació en la versió original. La soprano Raquel Andueza va començar no fa gaire una carrera extraordinària, gairebé meteòrica, i ja s'ha destacat com una de les veus més apreciades i conegudes del panorama actual. El que aquí escoltem d'ella no fa més que confirmar-nos que viu un moment especialment dolç. Veritable figura en el camp de l'anomenada música antiga, es troba secundada aquí per una agrupació historicista que en té una altra al capdavant, la violinista Olivia Centurioni, concertino d'una més que interessant Orquestra Barroca Catalana. Aquesta orquestra, ben ajustada i cohesionada, de la qual Centurioni en treu el màxim rendiment, pot situar-se sense desmerèixer en absolut al nivell d'altres agrupacions similars de major anomenada. Entre els seus components trobem músics de prestigi ben coneguts i apreciats, com el violoncel·lista Josetxu Obregón i el clavecinista i organista Jordi Reguant, però el conjunt funciona perfectament més enllà de les individualitats i cal reconèixer la bona tasca feta en aquest enregistrament i en la recuperació del nostre patrimoni musical. Recordem en aquest sentit que aquesta orquestra ha recuperat i interpretat obres de Terradellas, Valls, Martín i Soler, Sor i altres compositors que, malauradament, no gaudeixen de la presència que seria desitjable als concerts, als teatres i als estudis de gravació. Trobem també el baix Pau Bordas, protagonista vocal de la Salve Regina de Manuel Pla, obra de la qual fa una convincent interpretació i que acusa la seva ja llarga experiència en el camp de la música antiga. La seva part li planteja alguns problemes que resol hàbilment amb una tècnica depurada que li permet executar amb nitidesa i musicalitat una part que demana una àmplia tessitura. Així doncs, ens trobem davant d'un disc d'un interès evident pel que fa al repertori que no hauria de passar desapercebut i amb unes interpretacions de primer nivell. Excel·lent.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris. Fes el primer!

L'enquesta

Carregant...

Em critiques?

Fas un concert i t'agradaria que un dels nostres crítics vingués a escoltar-lo? Omple el formulari!