Entre el barroc i el classicisme

Josep Pascual 12-12-2012

Concert per a orgue, de Georg Christoph Wagenseil

Elisabeth Ullmann, orgue; Piccolo Concert Wien; Robert Sensi, dir.

Accent, 2012

-El vienès Georg Christoph Wagenseil va viure entre 1715 i 1777. Es formà, entre d'altres, amb Gottlieb Muffat i Johann Joseph Fux, de qui fou el preferit entre els seus molt deixebles. Ben aviat gaudí de prestigi al seu país i esdevingué compositor de la cort i organista de la capella imperial. Tot i això, el 1745, amb trenta anys d'edat, s'establí a Itàlia, on triomfà com a compositor operístic. En el camp de instrumental és considerat un antecedent directe de Haydn, i Mozart coneixia prou bé la seva música. Era conegut arreu d'Europa, sobretot a França on les seves obres gaudiren d'una certa divulgació i difusió gràcies a les diverses publicacions de què foren objecte. Més que un barroc tardà cal considerar-lo un autor preclàssic amb l'ambigüitat que això suposa, però en ell prima un ritme harmònic lent - tant característic del classicisme - , una evident importància de la melodia per sobre del tramat polifònic i unes estructures clares - el mateix - sense, però, perdre de vista la riquesa i expressivitat barroques. Tot i això, qui escolti aquests concerts per a orgue pensarà en un compositor clàssic amb rèmores barroques o barroquitzants. De fet, ja és això. Els intèrprets de l'enregistrament que ens ocupa, prou coneguts ja, ens ofereixen unes versions exquisides. L'orquestra queda reduïda a cinc músics de corda - un per a cada part: dos violins, viola, violoncel i violone - , i el continu format per arxillaüt, fagot i clavecí, més la solista d'orgue. Una ajustada disposició que, com podem comprovar, dóna molt de sí.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris. Fes el primer!

L'enquesta

Carregant...

Em critiques?

Fas un concert i t'agradaria que un dels nostres crítics vingués a escoltar-lo? Omple el formulari!