La unió fa la força

Josep Pascual 31-05-2012

Il pastor fido. Madrigali amorosi, de Claudio Monteverdi, Sigismondo d'India i Luca Marenzio

Il complesso barocco; Alana Curtis, dir.

Panclassics, 2011

-Reedició d'uns enregistraments de 1993 d'un repertori fascinant a càrrec d'uns intèrprets que relacionem habitualment amb ple barroc, sobretot amb Vivaldi. Curtis i el "seu" Il complesso barocco s'aproparen ara fa prop de vint anys al dramatisme gairebé operístic dels madrigali amorosi de Marenzio, d'India i Monteverdi. Música totalment deutora del text al qual serveix amb diligència, demana una interpretació prudentment efectista però sempre clara, amb un subratllat, també molt clar, dels moments en què apareixen les convencions de l'època - la dels afectes i altres - però sense caure en l'afectació ni en la superficialitat. Lluny de l'asèpsia, Curtis dirigeix amb rigor i seguretat des del clavecí, tot proporcionant alhora la base per a un continu imaginatiu i sòlid sense carregar les tintes en una buida i artificiosa fantasia que aquí estaria fora de lloc, al capdavant d'un equip magnífic. Entre les veus hi ha algunes que destaquen per damunt les altres per la bellesa del seu timbre i/o per la seva adequació estilística però el conjunt com a tal funciona perfectament. Així, per exemple, quan sentim Or che'l ciel e la terra - del vuitè llibre de madrigals - de Monteverdi per a sis veus, dos violins i continu, quedem atrapats per la bellesa i perfecció del grup per damunt de les individualitats. Molt interessant poder comparar diferents músiques de diferents compositors per a un mateix text, que és un altre dels atractius d'aquest disc. Per a molts, més que una reedició, és tota una novetat i, sens dubte, una novetat destacable.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris. Fes el primer!

L'enquesta

Carregant...

Em critiques?

Fas un concert i t'agradaria que un dels nostres crítics vingués a escoltar-lo? Omple el formulari!