Tot el Ravel pianístic

Josep Pascual 10-10-2012

L'obra completa per a piano, de Maurice Ravel

Alice Ader, piano

Fuga libera, 2012

-Ravel preferia Liszt més que no Chopin, però també tenia idealitzats els vells clavecinistes francesos del barroc, com Couperin. Adorava Haydn, s'estimava més Chabrier que Wagner i estava molt interessat en la música de Satie. Es movia doncs entre això que diríem impressionisme i un molt personal neoclassicisme. Poc donat a l'efusió romàntica, en la seva música trobem moments realment inspirats o, si no és que ho hauríem de dir així en el seu cas, sí que diríem que n'hi ha de realment bellíssims, i les seves composicions presenten una factura gairebé - potser totalment - perfecta; potser per això no va ser gaire prolífic... Tot plegat queda reflectit en la seva música per a piano, prop de dues hores i mitja de veritables i exquisides delícies que el compositor no resistí en més d'un cas de traslladar a l'orquestra amb la seva màgia i indiscutible mestria per a la instrumentació. No és un repertori fàcil d'interpretar, i no es tracta només de les dificultats tècniques que pot presentar, sinó sobretot de no caure en una vaporosa indefinició o en un excés de subjectivitat, però tampoc cal realitzar-ne una lectura asèptica, metronòmica i massa objectiva. S'imposa el seny en afrontar Ravel però també una certa lleugeresa, un cert abandonament, una certa capacitat gairebé improvisatòria... cal tocar Ravel com si fos Couperin però també com si Couperin hagués conegut la música de Debussy, de Fauré o fins i tot el jazz. Cal expressar justament les notes però també anar més enllà i subratllar la bellesa de les textures, dels contrastos dinàmics, la gran quantitat de climes i colors... Alice Ader és, en aquest sentit, una opció excel·lent. Fa quatre anys ja ens va sorprendre amb una interpretació extraordinària i personal de L'art de la fuga de Bach i ara ens arriba aquesta meravella tan diferent que aprofundeix en l'exquisida musicalitat d'aquesta intèrpret versàtil capaç de convèncer en pràcticament qualsevol repertori. A tenir molt en compte, com dèiem, com a primera opció.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris. Fes el primer!

L'enquesta

Carregant...

Em critiques?

Fas un concert i t'agradaria que un dels nostres crítics vingués a escoltar-lo? Omple el formulari!