Transició en ple classicisme

Josep Pascual 03-05-2012

Bach-Abel. Sonatas for viola da gamba & fortepiano

Rebeka Rusó. Sebastian Wienand

Pan Classics, 2011

-La història de la música és plena de moments de transició. I aquests moments, que de vegades abasten uns quants anys i ultrapassen més d'un decenni, són d'allò més interessant. Poden ser moments contradictoris i convulsos però sovint trobem en ells figures i obres del màxim nivell quan es tanca una època i se n'obra una altra. La música que aquest CD ens ofereix és plenament clàssica. Podem trobar en ella algun arcaisme barroc o alguna prefiguració romàntica però aquesta música és genuïnament clàssica. El canvi de què ens parla això que escoltem aquí és a un altre nivell tot i que també palesa un canvi estilístic o, si més no, d'això tan vague que anomenem gust. Trobem un instrument en clar declivi després de viure la seva plenitud en el barroc, la viola da gamba; i un altre, el pianoforte, que s'obria pas fins al seu triomf al romanticisme. Un seria escombrat pel violoncel i l'altre vindria a ocupar el lloc del clavecí però hi va haver un moment en què tots dos confluïren i hi va haver compositors - pocs, molt pocs - que hi varen reparar. C.P.E. Bach, fill del gran Johann Sebastian, i C.F. Abel, músic i company d'aventures musicals i empresarials a Londres d'un altre fill del vell Bach, Johann Christian, van ser-ne dos d'ells i aquí en tenim una mostra. Trobarem moments d'una melancolia gairebé barroca molt escaient al món estètic de la viola da gamba, però que el timbre del pianoforte fa que ens apropi a un incipient romanticisme quan el conjunt ens parla tossudament de classicisme. Un enregistrament curiós que ens descobreix a molts un repertori del tot inhabitual i que ens arriba de la mà de dos excel·lents intèrprets que se'n surten prou airosos del desafiament que suposa fer front a aquest classicisme que es mou entre diferents èpoques i en el qual els timbres de dos instruments destinats a allunyar-se entre ells, ens evoquen altres móns musicals.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris. Fes el primer!

L'enquesta

Carregant...

Em critiques?

Fas un concert i t'agradaria que un dels nostres crítics vingués a escoltar-lo? Omple el formulari!