Una Passió segons sant Joan anterior a Bach

Josep Pascual 29-11-2012

Passió segons sant Joan, de Franceso Corteccia

Officium Consort; Danilo Zeni, dir.

La bottega discantica, 2010

-Abans de Bach, les Passions no eren tan - diguem-ne - operístiques, i tenien una preeminència de polifonies homofòniques que anaren conformant amb el temps i amb el conreu que en feren diversos compositors, la majoria modestos músics de capella que escrivien per complir amb les obligacions del seu càrrec - d'altra banda com el mateix Bach - , una tradició. Com podem comprovar en aquesta Passió, la més antiga entre les conservades a Itàlia en l'estil que acabem d'apuntar, trobem també fragments declamats, i tot plegat confereix a l'audició un caire cerimonial i ritual ben diferent de les Passions bachianes. Per cert, mentre les parts cantades són en llatí, les parts declamades són en italià, ben segur com degué fer-se al segle XVI que és de quan data aquesta composició de Francesco Corteccia (1502 - 1571) que coneixem gràcies al treball de Mario Fabbri, qui ha anat recollint les diferents parts trobades en fonts diferents fins bastir una Passió plausible basada en l'evangeli de sant Joan. De Corteccia són també els responsoris de tenebres que escoltem com a meditacions interpolades entre els números de la Passió, uns responsoris que ja són de caràcter imitatiu i que contrasten amb els fragments homofònics aportant així al conjunt un atractiu innegable. Tal com degué succeir a l'època, abans i després de la Passió pròpiament dita escoltem cants gregorians que acaben de conformar aquesta sensació ritual i litúrgica a què fèiem referència més amunt. La interpretació, a càrrec de veritables experts, posa a disposició d'un públic que ens agradaria imaginar que és ampli, aquesta composició que testimonia una manera de fer i de concebre la música que pertany a una època ja llunyana però que, si l'escoltem com a obra musical per sobre de qualsevol altra consideració, és capaç de captar l'atenció de l'oient actual. I si l'escoltem com a peça teatral amb música, també aconsegueix interessar-nos ja que ens explica una història que Bach veié com quelcom operístic.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris. Fes el primer!

L'enquesta

Carregant...

Em critiques?

Fas un concert i t'agradaria que un dels nostres crítics vingués a escoltar-lo? Omple el formulari!