Una referència

Josep Pascual 28-09-2012

Officium Defunctorum. Motets. Tomás Luis de Victoria

Collegium Vocale Gent; Philippe Herreweghe, dir.

Outhere, 2012

-Els darrers enregistraments de Philippe Herreweghe destaquen pel fet que a la seva claredat i transparència, ja habituals en ell, s'hi afegeix una certa contenció expressiva i una serenitat que, tot plegat, fa que allò que interpreta, de vegades, guanyi en expressivitat per aquesta sobrietat que no acaba de ser-ho del tot un cop bandejat un dramatisme que tampoc acaba d'estar del tot absent. I aquesta obra mestra, un dels grans monuments de tota la història de la música, que és l'Ofici de difunts del gran Tomás Luis de Victoria, adopta en les mans del director belga una solidesa que alhora és càlida, sòbria i alhora dramàtica, d'una fluïdesa aliena a tota densitat i a qualsevol efectisme... però és una interpretació del tot efectiva, amb prou efecte com per captivar l'oient des del primer moment. A banda de la missa de rèquiem pròpiament dita escoltem també altres obres de Victoria que tenen la seva raó de ser en aquest enregistrament i que les notes del gran mestre Bruno Turner del llibret ens expliquen. A destacar el meravellós Taedet animam meam, amb text pertanyent a la segona lliçó de tenebres procedent del Llibre de Job, una impressionant demostració de la capacitat declamativa de la música de Victoria absolutament i íntimament lligada al text. El cor, magnífic en tot moment, es troba del tot a mercè d'un Herreweghe inspirat que va mostrant-nos la bellesa i perfecció de l'escriptura de Victoria alhora que ens ofereix una visió de la seva interpretació irresistible, també per la seva bellesa i probablement per la seva adequació estilística. Sense dubte, és un Victoria dels molts possibles però aquest és molt bo.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris. Fes el primer!

L'enquesta

Carregant...

Em critiques?

Fas un concert i t'agradaria que un dels nostres crítics vingués a escoltar-lo? Omple el formulari!