Una veritable vetllada musical renaixentista

Josep Pascual 18-09-2012

Del canto figurado, de diversos autors renaixentistes

The Royal Wind Music; Capella Sancta Maria; Alfred Fernàndez, viola de mà.

Lindoro, 2011

-The Royal Wind Music és un ensemble internacional de tretze músics de procedència geogràfica i cultural diversa que, per a les seves interpretacions, es serveix de prop de mig centenar de flautes renaixentistes. Va ser fundar el 1997 per Paul Leenhouts - qui al 1978 va ser membre fundador del famós Amsterdam Locki Stardust Quartet - i els seus components tenen en comú el fer d'haver-se format, al llarg de més o menys temps, al conservatori d'Amsterdam. De la flauta sopranino de menys d'un pam a la flauta anomenada subcontrabaix de tres metres hi ha tota una gamma d'instruments a disposició d'aquests experts intèrprets que s'han especialitzat en el repertori renaixentista. En aquest enregistrament trobem també al guitarrista català Alfred Fernàndez que toca la viola de mà i a la Capella Sancta Maria, conjunt vocal holandès també especialitzat en la música del renaixement, sobretot en la sacra. El disc que avui ens ocupa està centrat en obres del renaixement hispànic amb presències prou significatives del repertori franco-flamenc que permeten establir paral·lelismes i mútues influències entre ambdues tradicions musicals. Va establir-se un fructífer diàleg entre una i l'altra durant un cert temps i el resultat el podem percebre en més d'un moment en escoltar aquest disc. Les obres per a viola de mà sola i aquelles en què les veus s'afegeixen a The Royal Wind Music s'alternen amb bon criteri amb les interpretades només per aquest magnífic grup de vent i el resultat és un recital coherent que es gaudeix de principi a fi. El programa podria ser el d'una vetllada musical ideal que hagués tingut lloc a l'època en què aquestes obres foren concebudes, amb el manlleu aleshores habitual d'obres vocals i per a orgue que passaven a un grup instrumental que, certament, aleshores hagués estat menys nombrós i probablement no tan ben preparat com el que aquí escoltem. Segons ens diuen les notes del llibret que acompanya aquest enregistrament, "aquest programa segueix pràctiques del segle XVI en la selecció de les peces" alhora que aquest reguitzell de composicions "hagués estat possible d'ésser escoltat vers les primeries del segle XVII". Pel què fa a les característiques pròpies i les fonts de les diverses composicions ens remetem a les interessants i documentades notes que signa Bernardo Illari.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris. Fes el primer!

L'enquesta

Carregant...

Em critiques?

Fas un concert i t'agradaria que un dels nostres crítics vingués a escoltar-lo? Omple el formulari!