La riquesa flamenca

Josep Pascual 11-02-2012

La polifonia flamenca, diversos intèrprets

Ricercar, 2011

-Després dels dos estoigs anteriors dedicats a la música de la reforma i la contrareforma, i a la magnífica guia d'instruments antics, el segell Ricercar ens porta un altre espectacular llibre amb CDs del mateix nivell d'excel·lència i interès que els anteriors. El llibre de dues-centes pàgines, moltes il·lustracions i uns textos d'un interès que percebem immediatament, rigorosos i alhora amens, és alhora un treball que pot "funcionar" sol perfectament i una molt útil guia de l'audició dels vuit CDs. Dels orígens de la polifonia als grans mestres en l'època d'esplendor, som davant d'una col·lecció d'enregistraments que serveixen tant al poc familiaritzat amb aquest repertori per tal d'introduir-s'hi com al coneixedor; ambdós gaudiran d'aquesta trajectòria històrica, estètica i musical, esquitxada de noms il·lustres des del vell Étienne de Liège i Johannes Ciconia, als venerats i tan actuals com el primer dia Dufay, Binchois, Ockeghem, Obrecht i altres, amb presència menor de noms igualment rellevants que els esmentats - o més en alguns cas, com Josquin Desprez, gairebé absent -. Versions impecables degudes a intèrprets experts i reconeguts donen vida a aquest recorregut pels segles XIV i XV, i tant per la música sacra com profana. Els enregistraments provenen tant de Ricercar com d'algun altre segell en benefici de la qualitat, com sempre trobem en aquests estoigs, a més d'oferir-nos un ventall ampli en aquest sentit, amb obres purament vocals i altres amb un ric tractament instrumental i que, en alguna ocasió, pot sorprendre quan ens trobem amb peces exclusivament instrumentals de gran presència i efecte, com la impressionant Intrada sur l'Homme armé de Marnix de Cat. Però no destaquem aquest fragment per damunt d'altres atesa la gran diversitat i riquesa del que trobem aquí ja que, què podríem dir de la Missa pro defunctis de Johannes Prioris en intensa i alhora sòbria interpretació de la Capilla Flamenca? Precisament, la publicació d'aquesta obra per Attaignant el 1532 - al voltant de quinze anys després de la mort del seu autor - és ja una mostra de l'interès que es mantingué per aquesta tradició quan ja canviaven els vents estètics i els centres musicals més influents s'anaven traslladant vers altres indrets. Certament, no és el primer cop que ens arriba un extens aplec d'enregistraments de música flamenca però la varietat d'aquest i el fet d'anar acompanyat d'un llibre que ens fa aprofundir-ho, el fa diferent. Tot i això, cal recordar que reculls magnífics com el relativament recent (2008) Mestres de Flandes del segell Etcetera (deu CDs) que era una reedició en un estoig dels volums que anys enrere havien anat apareixent per separat, eixamplava l'arc temporal i estètic de "música flamenca" i s'estengué fins ja entrat el segle XVII, amb noms com Sweelinck i De Macque, alhora que concedia major importància - o, si més no, major presència - a Desprez, per exemple, a més de presentar-nos amb la rellevància que mereixen noms que en aquest que avui ens ocupa resten absents, com Willaert, Isaac, Lassus i altres. Així doncs, aquest volum pot ser una primera part de la polifonia flamenca i encara ens faltaria una altra que abastés dos segles més i que es fes ressò de la importància i influència dels mestres flamencs en altres indrets, com Itàlia - on podríem dir que Willaert hi regnà - , els territoris dels Habsburg - amb Philippus de Monte - i Espanya - amb Philippe Rogier - . Ara bé, en dir això no minimitzem, en absolut, l'interès i transcendència d'aquest ampli recull i no dubtaríem en recomanar-lo amb entusiasme.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris. Fes el primer!

L'enquesta

Carregant...

Em critiques?

Fas un concert i t'agradaria que un dels nostres crítics vingués a escoltar-lo? Omple el formulari!